• امروز : یکشنبه, ۴ آبان , ۱۴۰۴
  • برابر با : Sunday - 26 October - 2025
کل 560
3
اتاق‌های بازرگانی در خط مقدم بازطراحی راهبرد صادراتی کشور

اتاق‌های بازرگانی در خط مقدم بازطراحی راهبرد صادراتی کشور

  • کد خبر : 978
  • ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۱۷:۴۰
اتاق‌های بازرگانی در خط مقدم بازطراحی راهبرد صادراتی کشور
محمدرضا انبیائی، دبیرکل انجمن مدیریت کسب‌ وکار ایران معتقد است: نمایشگاه اکسپو تهران، که به‌ تازگی به پایان رسید، بار دیگر اهمیت نهادهای میانجی متخصص مانند اتاق‌های بازرگانی را در تسهیل و توانمندسازی صادرات کشور برجسته کرد.

در  گفتگویی، انبیائی ضمن اشاره به برگزاری موفق رویداد اخیر اکسپو تهران، بیان کرد: نمایشگاه اکسپو تهران نشان داد که ایران دارای زیرساخت‌های بالقوه و بازیگران توانمندی در حوزه صادرات است، اما همچنان با دو چالش بنیادین مواجهیم: نخست، عدم انسجام نهادی در تعریف و اجرای استراتژی صادراتی و دوم، فقدان رویکرد بازارمحور و مشتری‌محور در برنامه‌ریزی صادرات. ما به‌ جای آنکه ابتدا تقاضا را در بازارهای هدف بشناسیم و سپس ظرفیت‌سازی کنیم، اغلب مسیر را معکوس طی می‌کنیم.

وی در خصوص نقش اتاق های بازرگانی در بازتعریف استراتژیک موضوع صادرات با اشاره به این مطلب که اتاق‌های بازرگانی باید از جایگاه صرفاً نمایندگی بخش خصوصی، به نهادهای تفکر (think tank) راهبردی تبدیل شوند، افزود: امروز ما نیازمند نهادهایی هستیم که بتوانند رادار اقتصادی کشور باشند؛ یعنی تحولات بازارهای هدف، ترجیحات مصرف‌کنندگان، مقررات تجاری منطقه‌ای و ظرفیت‌های رقبا را رصد و تحلیل کرده و به سیاست‌گذاران و بنگاه‌ها منتقل کنند. بدون این نقش، ما در تاریکی تصمیم‌سازی خواهیم کرد.

لینک کوتاه : https://titreasnaf.ir/?p=978

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها