شرکت کشتیرانی دریای خزر از جمله شرکتهای راهبردی تابعه گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است که در حوزه توسعه کریدور شمال-جنوب و تقویت روابط اقتصادی با کشورهای حوزه دریای خزر از جمله روسیه نقشی محوری ایفا میکند.
این شرکت همچنین رونقبخش بنادر شمال کشور است که 3 استان ساحلی دریای خزر از فعالیت و ظرفیت آن بهرهمند میشوند. توسعه اقتصادی منطقه، ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم، ارزآوری، کمک به مناسبات سیاسی با کشورهای منطقه از طریق ساختن مراودات تجاری گسترده اهمیت این ناوگان را بیش از پیش افزایش میدهد؛ کشتیرانی دریای خزر به همین سبب بزرگترین ناوگان تجاری منطقه خزر است که ظرفیت مناسبی برای توسعه فعالیتهای خود دارد.
طی گفتوگویی که با مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر داشتیم آخرین وضعیت این شرکت تشریح شده است.
لطفاً گزارشي از آخرين وضعيت فعاليتهاي عملياتي کشتيراني در درياي خزر را ارائه فرماييد.
درحالحاضر، کشتيـراني درياي خزر به تمامي بنادر خارجي حوزه درياي خزر تردد دارد و نسبت به حمل انواع محمولات صادراتي و وارداتي اقدام ميکند. عمده محمولات حمل شده در حوزه صادرات، مربوط به مصالح ساختماني، سيمان، گچ و همچنين کانتينرهاي يخچالي و معمولي است و در حوزه واردات نيز بيشتر محمولات حمل شده به کالاهاي اساسي ازجمله غلات، کود شيميايي، آهنآلات، چوب و محصولات سلولزي اختصاص دارد.
سال گذشته گفته شد ناوگان کشتيراني درياي خزر با استفاده از توان داخلي جوانسازي شده است. اين اقدام چه تأثيري بر فرايند عملياتي اين شرکت داشته است؟ آيا امسال نيز شناوري به تعميرات اساسي رفته است؟
کشتيراني درياي خزر با استفاده از توان صنايع و همت متخصصان جوان داخلي و بهمنظور خدماترساني بهتر به مشتريان و صادرکنندگان کالا به کشورهاي حوزه درياي خزر، طي انجام تعميرات ادواري با رويکرد بهسازي شناورها، موفق شد سن تعدادي از شناورهاي ناوگان را در منطقه درياي خزر تا 15 سال کاهش دهد. در اين راستا، در قالب مشارکت با شرکتهاي دانشبنيان داخلي موفق به توليد بخشي از قطعات مورد نياز ناوگان در داخل کشور شديم که اين قطعات هماکنون روي شناورهاي مختلف نصب شده و بدون هيچ مشکلي در حال کار هستند.
بحث خريد و اجاره شناور در راستاي توسعه ناوگان در چه مرحلهاي است؟
بهمنظور توسعه ناوگان و بهرهبرداري حداکثري از ظرفيت موجود، سفارش ساخت کشتي به شرکتهاي کشتيسازي داخلي داده شده است تا در کوتاهترين زمان ممکن، به ناوگان ملحق شوند؛
ضمن اينکه پيش از اين نيز در راستاي توسعه ناوگان، نسبت به افزايش تعداد شناورهاي ناوگان اقداماتي انجام شـده بود.
در حوزه حمل کانتينري و ترانزيت چه اقداماتي صورت گرفته است؟
از آنجايي که حمل محمولات صادراتي ميبايست داراي بستهبندي مناسب باشد و به فراخور نوع بار و در شرايط مطلوبي حمل شود، اين کشتيراني سرمايهگذاري کلاني در حوزه کانتينري داشته است و به تعداد کافي کانتينرهاي يخچالي و معمولي براي حمل محصولات کشاورزي، گلخانهاي، خشکبار در اختيار دارد و آماده خدماترساني به تجار است.
با توجه به عزم جدي گروه کشتيراني جمهوري اسلامي ايران براي توسعه بندر چابهار، نقش کشتيراني درياي خزر در اين خصوص بهعنوان بازوي اين گروه در حوزه روسيه و حاشيه درياي خزر چيست؟
نظر به اهميت راهبردي بندر چابهار و امکان ايفاي نقشمحوري در مبادلات بينالمللي، ميبايست شبکه حملونقل در حوزه دريايي، ريلي و جادهاي را تا حد امکان توسعه داد و در کريدورها فعال ظاهر شد تا تمامي شبکه حملونقل کشور از توسعه بندر چابهار منتفع شود؛ لذا اين شرکت آماده توسعه همکاريها است تا با نگاهي جديد، به کريدور شمال-جنوب کمک کند و از ظرفيت آن به نفع تمامي فعالان حوزه کسب و کار و حملونقل دريايي استفاده شود.
از برنامههاي آينده کشتيراني درياي خزر بفرماييد.
رويکرد نوين کشتيراني درياي خزر ارائه خدمات لجستيکي به مشتريان است. توجه ويژه به لجستيک و همافزايي و گسترش همکاري با شرکتهاي گروه کشتيراني جمهوري اسلامي ايران در دستور کار قرار دارد تا بتوانيم با استفاده از ظرفيت درون گروهي و موقعيت استراتژيک کشورمان، نهايت بهرهبرداري را داشته باشيم. همچنين معتقديم که کشتيها ميبايست در خشکي بارگيري شوند نه لزوماً در دريا، يعني اينکه در بازار رقابتي با تقويت زيرساختهاي لجستيکي ميبايد به صاحبان کالا، خدمات کامل زنجيره حمل و لجستيکي را از درب کارخانه ارائه کنيم.
















